Tre nye Cat rail maskiner forøger sikkerhed og effektivitet hos Aarsleff Rail

Tre nye Cat rail maskiner til Aarsleff Rail

Stor vækst på nyanlæg og vedligehold af jernbaner gør, at Aarsleff Rail udvider maskinparken med tre nye Cat M323F rail maskiner. En af de nye maskiner kører netop nu på Lyngby station, hvor Aarsleff Rail forbereder anlæg til ny letbane.

Ifølge materielleder Mogens W. Bengtson er der flere gode grunde til, hvorfor Aarsleff Rail valgte netop denne model.

– Helt klart på grund af maskinens meget lille drejeradius. Maskinen er så kompakt, at vi kan arbejde med den, selv om der er dobbeltspor med trafik, siger materielleder Mogens W. Bengtson.

Maskinen har markedets korteste svingradius på 1.566 mm. Den er med hydraulisk drivlinie og kører på en særskilt skinneundervogn med tilhørende dæk.

– Gravemaskinen trækker på skinnehjulene, og det giver en væsentlig besparelse på dækslidtagen, siger Mogens W. Bengtson.

Cat M323F på arbejde på Lyngby Station

Op til omkring 70% af tiden bliver maskinen brugt til kranarbejde. Fx til lægning af skinner.

– Det er også en af grundene til, at vi valgte denne maskine. Den har en meget stærk og præcis hydraulik. Det er vigtigt med en nøjagtig styring, når der står folk, som skal placere skinnerne med hænderne, siger Mogens W. Bengtson.

Maskinerne, som kører i 24 timers drift, er købt med servicekontrakt og med opkobling til Cats maskinstyringssystem Visionlink.

– Visionlink gør, at vi kan optimere vores drift og fx undgå unødvendig tomgangstid, siger Mogens W. Bengtson.

Maskinen er en klar forbedret udgave end forgængeren. Det kan maskinfører Arne Jakobsen, som har været 6 år hos Aarsleff Rail, skrive under på. Han satte sig ned og læste hele manualen fra ende til anden for at lære alle funktionerne at kende.

– Den har 5 forskellige indstillinger af hydraulikken. Du kan også indstille løftefunktionen, så den kører ned til kun 10% af normal hastighed, så du undgår at lave pludselige bevægelser på steder, hvor der ikke er ret meget plads. Den har op til 8 indstillinger af bremsekraft, og det er en stor fordel, fordi du kan lave mere moderate opbremsninger til glæde for de kollegaer, der sidder i mandskabsvognen. Og så har maskinen krøjestop, som betyder, at den simpelthen stopper med at dreje, hvis jeg overskrider grænseværdierne. Så jeg er vældig tilfreds med maskinen, siger Arne Jakobsen.

Fakta om Cat M323F RR skinnekørende hjulgravemaskine

– Motor C4.4 Accert stage IV, 152 HK

– Vægt 23,9 ton

– Markedets korteste svingradius på 1566 mm

– Hydraulisk drivlinie med intregreret skinnehjul

– Dobbeltkabine

– Rail godkendt Smart Evolution sikkerhedssystem

– Overholder EN15746 standard

– Udstyret med Engcon EC219-EC-Oil-QS60 med styresystem 10 samt Grip20 Rail klo